Sådan synes din bil
Herunder kan du læse om processen ved et bilsyn. Hvis du er interesseret, kan vi gennemgå det med dig under selve synet. Du kan også ringe til os, hvis du har spørgsmål, du finder vores kontaktdata her.
Inden synet

Du kan undersøge bilens tilstand og opdage eventuelle småfejl selv.
Sæt dig ind i bilen og undersøg:
- Om sprinklere og vinduesviskere virker
- Om hornet er i orden
- Om sikkerhedsselerne fungerer korrekt
- Om spejlene er i orden
- Om hornet er i orden
- Om sikkerhedsselerne fungerer korrekt
- Om spejlene er i orden
Gå udenfor og tjek:
- Om lygter og blinklys virker som de skal
- Om der er lys på nummerpladerne
- Om stoplyset virker
- Om dækmønsteret er på mindst 1,6 mm
- Om dæktrykket er korrekt
- Om der er lys på nummerpladerne
- Om stoplyset virker
- Om dækmønsteret er på mindst 1,6 mm
- Om dæktrykket er korrekt
Løft motorhjelmen og tjek:
- Om der er olie nok på
- Om batteriet er fastmonteret
- Om batteriet er fastmonteret
Selve synet

Synet foregår på følgende måde:
- Du bestiller en tid til syn eller bruger vores drive-in.
- Vi modtager dig på værkstedet, og når det er din tur, kører vi bilen ind på liften.
- Så syner vi køretøjet. Hvis du har lyst, gennemgår vi bilen sammen, og vi giver dig nogle gode råd. Ellers er du velkommen til at bruge caféhjørnet.
- Til sidst gennemgår vi synsrapporten, og om køretøjet er godkendt eller skal omsynes.
- Vi modtager dig på værkstedet, og når det er din tur, kører vi bilen ind på liften.
- Så syner vi køretøjet. Hvis du har lyst, gennemgår vi bilen sammen, og vi giver dig nogle gode råd. Ellers er du velkommen til at bruge caféhjørnet.
- Til sidst gennemgår vi synsrapporten, og om køretøjet er godkendt eller skal omsynes.
Dette ser vi efter, når din bil synes

Inden bilen køres på liften, ser vi efter:
- Bilens stelnummer
- Fare for kortslutning i bagage- og motorrum
- Tæring i de bærende elementer
- Tæthed i bremsesystemet
- Lygterne
- Af el-stik til påhængsvogn, hvis bilen har det
- Låsene i dørene
- Om dæk og fælge er lovlige
- Fare for kortslutning i bagage- og motorrum
- Tæring i de bærende elementer
- Tæthed i bremsesystemet
- Lygterne
- Af el-stik til påhængsvogn, hvis bilen har det
- Låsene i dørene
- Om dæk og fælge er lovlige
Kabinen tjekkes:
- Tilstanden af sikkerhedsselerne
- Om sæderne er fastgjort forsvarligt
- Køretøjets spejle
- Køretøjets ruder
- Viskere og vaskere til for- og bagruden
- Ratslør tjekkes
- Kontrollamper tjekkes
- Gear og kobling tjekkes
- Bremsepedalens skridsikre belægning tjekkes
- Om sæderne er fastgjort forsvarligt
- Køretøjets spejle
- Køretøjets ruder
- Viskere og vaskere til for- og bagruden
- Ratslør tjekkes
- Kontrollamper tjekkes
- Gear og kobling tjekkes
- Bremsepedalens skridsikre belægning tjekkes
Køretøjet kommer på bremserullefeltet:
- Bremsepåvirkningen tjekkes
- Det undersøges om fodbremsen bremser lige
- Parkeringsbremsen tjekkes
- Det undersøges om fodbremsen bremser lige
- Parkeringsbremsen tjekkes
Køretøjet køres på liften, og vi tjekker:
- Slør i hjulophæng og styretøjet
- Skader og tæring
- Vanger, bund og andre bærende dele ses efter
- Dækmønstret, sporenes vidde og andre skader
- Knækkede eller slidte fjedre
- Om støddæmperne er utætte
- Bremseskiver, –rør og –slanger
- Mekaniske forbindelser til håndbremsen
- Motor, tank, gearkasse og udstødningsanlæg
- Skader og tæring
- Vanger, bund og andre bærende dele ses efter
- Dækmønstret, sporenes vidde og andre skader
- Knækkede eller slidte fjedre
- Om støddæmperne er utætte
- Bremseskiver, –rør og –slanger
- Mekaniske forbindelser til håndbremsen
- Motor, tank, gearkasse og udstødningsanlæg
Ved prøvekørslen undersøges det at følgende fungerer korrekt:
- Bremser
- Styretøj
- ABS
- Støddæmpere
- Styretøj
- ABS
- Støddæmpere
Til sidst miljøtjekkes køretøjet i forhold til:
- Udstødningsforurening
- Unødvendig støj
- Unødvendig støj
Resultatet af synet

Køretøjet kan blive:
- Godkendt: der er ingen fejl på køretøjet, hverken i forhold til sikkerhed eller miljøbelastning.
- Betinget godkendt: køretøjet har nogle fejl, som ejeren skal sørge for at få rettet og selv tjekke, da de ikke kræver speciel teknisk indsigt. Først når fejlene, som står i synsrapporten, er rettet, er køretøjet lovligt.
- Ikke godkendt: der er fejl på køretøjet. Når disse er rettet, skal køretøjet til omsyn inden for en måned. Hvis køretøjets tilstand er så dårlig, at det vil tage for lang tid at skrive alt ned, er synsrapporten ikke fyldestgørende. Køretøjet skal repareres og derefter til et nyt syn, da et omsyn ikke er muligt.
- Betinget godkendt: køretøjet har nogle fejl, som ejeren skal sørge for at få rettet og selv tjekke, da de ikke kræver speciel teknisk indsigt. Først når fejlene, som står i synsrapporten, er rettet, er køretøjet lovligt.
- Ikke godkendt: der er fejl på køretøjet. Når disse er rettet, skal køretøjet til omsyn inden for en måned. Hvis køretøjets tilstand er så dårlig, at det vil tage for lang tid at skrive alt ned, er synsrapporten ikke fyldestgørende. Køretøjet skal repareres og derefter til et nyt syn, da et omsyn ikke er muligt.